måndag, september 26, 2005

tänka efter

När man är trött på att jobba och tycker alla ämnen är trista att blogga kring så är det bra med lite "frågesport", eller ämnen som man får tänka lite runt själv. Hittade den här via http://mymarkup.net/anna

För 10 år sedan:
Bodde jag hemma hos mamma och pappa och gick fortfarande på högstadiet. Jag köpte en svart långklänning med korta ärmar på HM och hade den tillsammans med en grön v-ringad lammullströja när jag hälsade på på gymnasiet. Jag hade hennafärgad page. Jag hade nästa alltid långkjol i flera lager. Under kjolarna brukade jag ha två par strumpbyxor och långkalsonger. Jag frös aldrig. Jag hade en vit stor stickad sjal som mamma tyckte var hemsk, några år senare blev det populärt.

För fem år sedan:
Började jag läsa i Örebro. Anna i min korridor sa att hon från början inte fattade hur hon skulle kunna ha något gemensamt med rocktjejen som flyttade in. Jag hade midjelångt kolsvart hår och alltid svarta kläder. Jag hade nitbälte och nitarmband och önskade mig ett patronbälte med kedjor. På sittningen på nollningen hade jag svart korsettliknande linne och glansig långkjol, svarta skuggögon och mörkt lila läppstift. Mot jul köpte jag en "färgglad" tröja i mörklila och Ellen sa: det där är inte en färgglad tröja.

För tre år sedan:
Jobbade jag med min c-uppsats och satt mest hemma. Jag hade långt mörkbrunt hår som mestadels var uppsatt i tofs eller flätor. Jag hade bekväma kläder: svarta byxor och färgglada tröjor. Jag hade fortfarande sotade ögon till fest och mycket svart, men uppblandat med rött och vitt. Jag köpte mina hush puppies-kängor för 1500 kronor för att inte frysa, redan året efter kunde man hitta dem för 500 kronor. Jag hade väldigt tråkig klädstil, försökte vara rockig-popig, men det blev mest bekvämt. Jag började använda min mormors 80-talsstövlar i vitt skinn.

För ett år sedan:
Började jag jobba här i Örebro och fick plötsligt mer pengar att lägga på kläder och smink. Jag började använda kavaj under sommaren och utökade snabbt garderoben med svart, vinröd, beige och röd kavaj. Jag köpte även mina första jeans på många år och utökade till ett par ljusa också. Jag köpte fina tjocka tröjor till vintern så jag kunde använda något annat än fleecetröja. Jag handlade mina första Noanoa-kläder på rean.

För en månad sedan:
Jag passade på att gå barbent så länge det gick i turkos skjortklänning med vita prickar, gulblommig kjol och vit kjol med gröna ränder. Jag hade korallröda tunna byxor under svart kjol och tröja. Till det använde jag något av mina fem par ballerina eller kinaskor. Jag köpte jeans på Lindex och började använda dem rätt mycket.

Igår:
Grävade jag i trädgården i mysbyxor och Grynettröja. Sen åkte jag till Plantagen i stretchjeans och randig tröja.

Idag:
Har jag jobbat i klädd svart-grå jeans från Lindex, vit tunn topp med 3/4-ärm från HM och utanpå det min nya fina gröna omlottkofta från Noanoa. Tyvärr luddar den av sig så toppen är luddig nu. Jag har svarta skinnskor.

Imorgon:
Ska jag jobba förmodligen i någon klänning med strumpbyxor under. Typisk sitta på kontoret-dag så jag tänker nog inte så mycket. Efter det ska jag träna i svart linne från Twilfits rea och vit gi med vitt bälte. När jag cyklar hem ska jag ha mjukisbyxor (HM:s snobben) och mjuk tröja och mössa.