måndag, augusti 01, 2005

tillbaka

Tyst och ensamt på jobbet, de andra har inte börjat än. Morlen är som vanligt låg, vill arbeta undan en del så jag kan var lite ledig på fredag eftermiddag. Än så länge har jag läst 168 mejl, skrivit ut de intressanta, tagit mig igenom en halv månad av nyheter, druckit kaffe, ätit halvdålig snabbmat (fisk som jag fick slänga och lite potatismos som jag åt upp), läst bloggar, funderat på när jag ska gå hem i dag och tagit reda på vad som är fel med magen. Enligt min egen diagnos (och hjälp från infomedica.se) lider jag av: Känslig mage - dyspepsi
Har aldrig hört talas om det förut, men jag stämmer in på det mesta:
• bli mätt tidigt (stämmer)
• känna hungersug i mitten av magens översta del, den så kallade maggropen (typ jämt när jag inte precis på sekunden ätit)
• känna sig uppspänd i magen (varje dag, har slutat använda jeans i stort sett)
• ha en fyllnadskänsla (vad är det?)
• må illa (varje dag på sista tiden)
• ha lättare halsbränna eller sura uppstötningar (inte så vanligt)

Dessutom kan jag även ha: "det är vanligt med huvudvärk, yrsel och besvär från nacke och rygg. Dessa besvär är ofta orsakade av stress och oro."

För att bli frisk så ska jag: "det viktigaste är att fundera på om den kan ha orsakats av hur man lever. Vanligen brukar man få mer besvär av fet, salt, rökt och stekt mat, starka kryddor, oregelbundna måltider, kaffe, alkohol och rökning.
Givetvis måste man försöka ändra på stress eller oro om det är orsaken. Besvären brukar minska om man äter regelbundet och mindre mängder samt är noga med att äta mellanmål. Ibland kan receptfria läkemedel som minskar eller neutraliserar magsyran hjälpa tillfälligt."

Jaha... då fick jag det ännu mer på papper då, det här med stressen. Men varför har jag mått dåligt under semestern när jag varit ledig? Passade på att göra ett stresstest på sidan också och det kom fram till det jag redan visste: "du har för höga krav på dig". Säg inte det jag vet, säg i stället något om hur jag mår bättre och då ska det vara något som är genomförbart.