måndag, juni 27, 2005

Sigge Eklunds frågor

1. Berätta om ögonblicket då du förstod att du skulle ägna ditt liv åt att skriva.
När jag för första gången skrev och blev uppskattad för det. Jag var kanske fem år och sedan dess har det fortsatt. Nu är jag inte säker på att jag ska ägna mitt liv åt att skriva, det finns annat som jag är bättre på. Jag vill skriva, men den drivande, kreativa kraften sviker ganska ofta.

2. Berätta om det ögonblick i ditt liv då du insåg att du inte var världens centrum.
Det måste varit någon gång på högstadiet när jag upptäckte att jag inte var bäst på allt jag tog för mig.

3. Vad hade du för åsikt om bloggar exakt en månad innan du själv började blogga?
Jag hade letat efter ett bra ställe att blogga på ett bra tag och läste några få. Sedan jag själv började skriva har jag blivit beroende av att läsa andras bloggar och också börjat förstå att man skriver för att bli läst, jag måste få någon att läsa mig.

4. Hur känner du idag när du läser ditt första blogginlägg?
Ingenting särskilt, förväntan kanske?

5. Känner du att du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg? Eller tänjs den gränsen hela tiden?
Från början tänkte jag att jag bara skrev för mig själv så jag kunde gärna vara privat, men nu vet jag inte riktigt längre. Det känns som att jag kan diskutera privata saker så länge folk jag inte känner vet att det är jag som skriver.

6. Skulle du kunna tänka dig att överge allt annat skrivande och bara skriva blogg, om din blogg rent teorietiskt blev lika läst?
Om jag tjänade pengar på det, så självklart. Men jag är rädd att bloggen då skulle bli ett tvång. Jag har svårt för allting när det blir tvång, kanske därför jag ofta har skrivkramp. Bloggen är för mig själv, jag har inga direkta krav på den (än så länge) och därför skriver jag vad som helst, hur som helst och får således inte skrivkramp.

7. Om din blogg bara kunde läsas av fem personer i världen, vilka skulle det då vara?
Det vet jag inte just nu.

8. Händer det att du står inför frågan: Ska jag skriva om detta tema i bloggen eller i en artikel/roman?
Aldrig, eftersom jag inte skriver krönikor och eftersom ingen läser här som även läser min tidning.

9. I vilken utsträckning funderar du på vad du skrivit i din blogg och på vad du ska skriva härnäst i din blogg?
Ganska ofta, nästan hela tiden.

10. Vad tycker dina närstående om att du har börjat blogga?
Jag tror inte de vet om det.

11. Tror du att du fortfarande skriver blogg om två år?
Det vet jag inte, jag hoppas det men kanske blir det kramp om ett tag.

12. Hur tror du att din blogg har förändrats om två år?
Jag skriver nog mer sällan.

13. Hur många andra bloggar besöker du kontinuerligt? Nämn fem favoriter och förklara kort varför du återvänder till dem.
Linda Skugge – jag har blivit beroende av hennes liv
Nino – Hon skriver intressant, uppdaterar lagom ofta och jag kan känna igen mig i henne, trots att jag inte är i hennes situation. Hon har en livsglädje och framåtanda som jag också vill ha.
Hanna – hennes sida är fin, hon känns på samma nivå som jag, eller där jag vill vara(?)
Anna: det är kul att läsa om ytliga saker på ett intellektuellt sätt

14. Skulle det vara svårt att sluta blogga nu? Varför?
Nej, det tror jag inte. Några veckor utan dator och jag skulle inte skriva. Men jag ska försöka skriva även under semestern.