måndag, juni 27, 2005

insekter

I Småland stiftade jag bekantskap med något nytt, något jag inte träffat på tidigare i Östergötland, Örebro, Värmland eller ens Medelpad: knott! När andnöden blev stor framåt 5.30 på midsommardagens morgon där i bilen så öppnade jag fönstret lite, och vad gjorde det att det kom i lite "bananflugor" i bilen? Det var bara det att det inte var bananflugor utan knott och de är små, men biter styggt. Underskatta inte stadens förorenade och myggfria luft. På vår baksida kan man faktiskt leva i illusionen av att det är på landet.
Som tur var så var jag ganska däckad efter diverse östgöta sädes (det är verkligen en underbart god snaps, men den borde finnas i mindre flaskor för flickor med dålig karaktär) och öronproppar (någon som tänkt på att klockan i en 240 tickar väldigt högt?). Värre var det dagen därpå och natten hemma i Örebro. Det är något som bor i vårt sovrum som inte låter men som bits. Hur ska vi kunna utrota det utan att se det?

Hela trädgården är full av myror också. Jag har renasat ogräs iklädd bikini och gummistövlar. Nu är gräsmattan, trädgårdslanden och uteplatsen vita av Myrr. Jag hoppas att det hjälper. De förbenade myrorna bits ju också. I dag hittade jag två i urringningen där de satt och klasade på dekoltaget – mysigt!

I övrigt förflöt midsommar bra. Det var en kul fest, även om det var lite väl långt att åka för bara en fest. Jag var så fin i min nya NoaNoa-klänning. Dessvärre skvätte någon grillmojs på den. Jag har gnuggat med Ta bort och väntar nu desperat på min tvättid på torsdag. Jag trivs underbart bra i vår lägenhet, men om jag fick önska skulle den också innehålla: en tvättstuga, en klädkammare och ett större datarum/bibliotek där man kan sitta och läsa böcker och titta på dem i fina hyllor.