torsdag, februari 02, 2006

negativt med bra med självinsikt

Trodde jag skulle slippa blotta mina negativa sidor, men när Nino ber mig så gör jag som hon vill.

Du skall göra upp en lista på fem konstiga ovanor eller egenheter du har och sedan utmana fem andra bloggare att göra det samma och fortsätta kedjan. De skall även bifoga de här korta reglerna i sitt meddelande. Längst ner i det här inlägget finns en lista över vilka jag utmanar.

1. Jag är lat samtidigt som jag har extremt höga krav på mig själv. I stället för att sporras av att jag vill vara bäst - på allt - så drar jag mig för att göra saker (eftersom jag är lat) och mår dåligt över att jag inte gör dem och att de inte blir så bra som jag vill (eftersom jag inte orkar göra så bra som jag kan).

2. Jag pratar för mycket med folk jag känner men är blyg inför folk jag inte känner. Jag tror det beror på att jag är egoistisk och vill prata om mig själv, men när jag ska prata med folk jag inte känner vill jag inte blottlägga mig och har således inget att prata om. Det kan upplevas arrogant av folk jag inte känner eftersom de upplever mig otrevlig som inte vill prata med dem, men med alla andra. Det värsta är att jag vet om det och inte riktigt klarar mig ur det.

3. Jag har svårt att ta kritik, inte bara mot mig själv utan även mot saker jag gjort. Jag går upp i försvarsställning och tar allt personligt.

4. Jag bestämmer saker utan att andra är med på det och sedan när det inte blir som jag bestämt blir jag extremt besviken. Till exempel kan jag veta en hel vecka att jag inte har något att göra på fredagen och tänker att då kan jag och kompis L och K laga god middag och sedan gå ut och ta en öl. Utan att fråga dem har jag bestämt det i min hjärna och ser fram emot det, och när jag på torsdagen upptäcker att de inte kan blir jag grymt besviken.

5. Jag kan inte vara ensam. Jag verkligen hatar att vara ensam, om jag är hemma själv så måste jag antingen ha saker att göra eller ringa någon och jag måste ha tv:n på i bakgrunden. Jag jobbar på att vara hemma själv, men jag tycker det är jättesvårt.

Några till som inte kvalade in men som påverkar mig: jag vill inte misslyckas så jag gör inte saker jag inte är bra på, jag skjuter upp saker och jag måste ha städat hemma annars mår jag dåligt.

Alla som vill får gärna svara, till exempel Jonna.

Jag undrar om Agneta fortfarande vill vara min kompis...

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det är klart att jag vill! Alla har ju dåliga sidor, dina lät inte allt för hemska.

03 februari, 2006 08:03  
Blogger Anna-Karin said...

Tack :) Det är bra att man vet om dem i alla fall.

03 februari, 2006 11:04  

Skicka en kommentar

<< Home