måndag, december 05, 2005

nyårsproblematik

Nyår och midsommar är helger som ger verkliga kval. De är på något sätt ungefär som jul, fast med kompisar i stället för föräldrar. Nyår och midsommar är tillfällen då man umgås med gamla kompisar och nya människor är inte välkomna. Har man inga gamla kompisar så blir det oftast ingen fest. De nya vännerna är med sina gamla vänner och man sitter ensam. Förra året löste vi det så att vi ordnade en egen fest hemma hos oss. Vi var ute i god tid och bjöd en del av mina kompisar (som kom långväga för att delta), M:s kompisar, syster och hennes sambo med kompisar. Det var en lyckad fest, min bästa nyårsfest någonsin. I år frågade jag M om vi skulle göra något liknande. Jag ville göra det lite mindre så vi kan ha en mindre middag och sedan fest. Visste inte vilka jag skulle bjuda alls (ute lite sent för att få folk att komma långväga, dessutom har flera av dem stadgat sig under året). Vi har inte planerat så mycket, jag frågade några kompisar som inte kunde komma. Men så berättar M att hans kompis T ringt. T berättade att alla kompisarna förutom han skulle åka till Åre och undrade om han och en annan kille kunde komma. Jag har ingenting emot T, han är jätteschysst och jag skulle tycka det var helt okej att fira nyår med bara han och M. Men, jag klarar inte av den här andra killen.
En av anledningarna till att vi ska ha festen hos oss och inte i staden som M kommer från (där vännerna bor) är att vi kan bjuda de vi gillar. Jag gillar hans kompisar, men det finns flera av hans kompisars kompisar som jag gärna avstår från att umgås med. Den här killen är en av dem. Förra året tog kompisarna med honom till vår fest. Han började med att ragga på min ena syrra. När han märkte att det inte funkade började han ragga på min andra syrra i stället. När han märkte att det inte heller funkade så ringde han en kompis här i Örebro och vid 2-tiden på natten gick han dit i förhoppning om att hitta sig en brud. Jag tror inte att han har någon behållning av vår fest. Jag tror att han tror att det kommer vara som förra året, att det i alla fall finns fler tjejer än jag, men nu kommer det förmodligen bara vara vi fyra. Dessutom är jag rädd att hela stämningen blir mer grabbig. Jag är rädd att de kommer att sitta och snacka och jag kommer känna mig utanför. Att jag kommer att ha en bild av hur fint och bra jag vill att det ska vara, att jag kommer fixa god mat och sen hamnar jag i köket i alla fall. Jag vill inte! Nu har nyår blivit världens kval i stället. Förmodligen kommer jag kunna kompa ut en veckas ledighet vid nyår, det känns som jag kastar bort den ledigheten. Dessutom tycker M att jag är dum och blir arg på mig och mitt sätt. Han säger att jag är så negativ utan anledning mot den här killen. Han tar det personligt, som att jag säger emot honom när han för en gångs skull vill något. Men jag vet att han inte gillar den här killen heller. Vad ska jag göra?

3 Comments:

Blogger glamflikka said...

förhoppningsvis kommer ju jag till örebro under nyår. det är iallafall vad jag vill. då kan du och jag kalasa! =D

puss på dej syrran.

06 december, 2005 22:32  
Blogger Anna-Karin said...

Det vågar jag inte tro för jag vill inte bli besviken. Fast gör du det så kan ju den där killen stöta på dig i år igen.

PUSS syster

07 december, 2005 12:49  
Anonymous Anonym said...

Känner igen det där, att inte tycka om utan anledning. En av min mans fotbollskompisar tycket jag inte om alls. Helt utan anledning, men jag kunde bara inte vistas i närheten av honom. Men såklart fick man lägga manken till ibland... Fast jag är inte säker på att jag varit villig att göra det en nyårsafton...
Hoppas det löser sig! Kram!

08 december, 2005 21:20  

Skicka en kommentar

<< Home