onsdag, november 23, 2005

min vecka

Alla veckor är så lika. För många år sedan ville jag bli journalist för att det är så varierande jobb, men rutinerna tar över till slut i alla fall. Så här ser en vecka ut för mig.

Onsdag (veckan börjar då eftersom tidningen kommer ut då)
Jag kommer till jobbet och läser igenom tidningen. Slappar lite och försöker ta tag i mig själv. Ringer lite och redigerar på gång-spalten. Hinner ta lunch på stan och kan gå hem okej tidigt (16.30-17)

Torsdag
Det börjar bli allvar och jag försöker läsa massor av post, handlingar, ärenden, pressmeddelanden. Försöker få någon struktur på vad jag kan skriva om. Förhoppningsvis gör jag något jobb eller i alla fall bestämmer några jobb. Här försöker jag också få in lite framförhållning som idéer, ringa på framtida jobb, kanske göra något jobb som ska vara med senare.

Fredag
Får panik för att jag inte har klart vad jag ska göra. Försöker vara ute på flera jobb och samla material. Ringer, ringer och ringer. Redigerar skivrecensioner och gör bilder till alla jobben. Försöker skriva, men oftast har jag ingen inspiration så här på fredagseftermiddagen. Pressar i så fall ut några ingresser i alla fall och lägger in bilder på sidorna. Har jag tur kommer jag hem vid 17.30.

Måndag
Jag panikskriver artiklar, redigerar artiklar, recensioner och krönikor. Förmodligen gör jag några jobb också eftersom jag inte hunnit med dem tidigare. Jag ringer på något jobb och har panik över att tidingen inte är full och att jag måste göra fem tycker till i morgon. Jag dricker massor av kaffe och sen lite till kaffe. Försöker komma på illustrationer och fotar genrebilder. Jobbar till sju, åttatiden ungefär. Tar med korrekturet hem.

Tisdag
Jag korrekturläser sidor och skickar in de som är klara. Skriver de sista artiklarna. Går till tingsrätten och om jag hinner även länsrätten. Fotar om det är något jag inte hunnit med. Har ångest över fem tycker till men går sedan ut på stan och gör det. Gör bilder, redigerar det sista, skriver puffar på ettan och redigerar den. Skickar sista sidan till tryck. Pust!
Om jag orkar försöker jag ringa lite folk så jag har något på gång till nästa vecka. Om inte, så flämtar jag och försöker ta mig samman. Slutar tidigt (16.30) eftersom jag ska träna vid 17.

Och så om igen. Dessutom ingår det just nu också att hitta saker till min praktikant som hon kan göra, att hjälpa henne och att ha tid att förklara datorn, hur man skriver, vad man inte skriver, hur man gör bilder etc. Men sällskapet gör att det är värt det.

1 Comments:

Blogger Anna-Karin said...

Jenny: Nej, det är en liten tidning, det är bara jag som jobbar på redaktionen och jag tar gärna emot självständiga och kompetenta praktikanter, helst om de är bekanta med datorer och InDesign och Photoshop. Men i längden tycker jag det är fel för jag vill inte ha någon som "jobbar" gratis, jag tycker företaget borde anställa en till, åtminstone på halvtid. Annars sänder jag hopp till dig om att du fixar in mig på ditt nya jobb (trots att jag inte vet vad det är) ;)

Set: Tack för dina fina ord. Blir nog en del ledigt i jul, men måste jobba en dag åtminstone i mellandagarna så det blir inte så sammahängande.

24 november, 2005 16:39  

Skicka en kommentar

<< Home