onsdag, augusti 24, 2005

operation: skaffa katt 2

Min tidigare strategi fungerar inte. Jag kommer inte framåt med kattskaffandet. Jag har också kommit fram till att "mja mja"-svaret* betyder "nej, men jag vågar inte säga nej till dig och jag vill inte diskutera varför jag vill säga nej". Jag var nära att ge upp ett tag, men jag kan inte ge upp. Jag har velat ha katt sedan jag var världens minsta barn, då kan man inte ge upp. Nästa tanke var att jag skaffar katten (katterna) själv. Jag tror inte M har något emot att bo med katter (de som sett honom och djur tillsammans tvivlar inte) och om det är mina katter så fixar jag allt jobbigt, som kattlåda, klippa klor, fixa kattvakt, sjukdomar och försäkring. Tänkte att jag ska höra med Helena om hon gillar katter (=potentiell kattvakt).
I går när jag och M cyklade hem från träningen (ska berätta om den senare) så kom det fram varför han inte vill ha katt: han tycker det är onödigt att skaffa en nu när han inte har några pengar och då känns det konstigt att lägga dem på en katt.
A: men det är inte så dyrt med en katt. Förutom att skaffa den och om den blir sjuk, men det kan jag betala. Jag ska höra med Helena om hon kan ta hand om den om jag måste åka bort.
M: Eller kanske Peter kan ta hand om den?
A: Eller så tar vi med den, jag tror det går bra när vi åker hem.

Är det en ljusning eller ska jag inte ta ut glädje i förskott?

I övrigt hörde jag världens ljud i från sovrummet i går. Jag gick dit och öppnade dörren och ut sprang den svart-vita kissen**. Dörren till sovrummet hade varit stängd hela dagen. Dörren ut hade varit stängd sedan morgonen. Kissen hade alltså smugit in och lagt sig tidigt på dagen och somnat under täcket och sovit där hela dagen tills han kom på att han ville ut. Varför lilla kissen? Vi kan ju inte ha en katt som springer in och sover hos oss?
Men det där förstår ju inte M någonting av. Han ger mig bara dumma blickar och säger att jag inte ska prata illa om kissen.


*se inlägget operation: skaffa katt
** se inlägget: bättre i dag