fredag, augusti 12, 2005

Jag hatar Jan Guillou

Jag har sagt det förut, och jag fick det bekräftat i dag igen. Jan Guillou är dum i huvudet. Jag hatar Jan Guillou. Slog på tv4 i morse för att vakna. Precis på väg ut stod tv:n fortfarande på och jag fastnade i en diskussion om kycklinguppfödning. Det var en kille från Djurens rätt och en lantbrukare där. Jag missade vad killen gjort lantbrukaren, så det kan jag inte försvara, men i alla fall: vad man tycker om kycklinguppfödning har inte med saken att göra. Killen sa sin ståndpunkt: att Sverige inte uppfyller de krav som finns på djuruppfödning. Lantbrukaren (rätt mesig) sa att hon inte kan försvara de andra, men att hon har en bra kycklinguppfödning. Då hugger programledarna in (Jan Guillou och Annika Hagström) och säger att om inte Sverige föder upp kycklingar så kommer vi importera kyckling eftersom svenskarna nu äter så mycket kyckling och att det är bättre att vi föder upp våra egna kycklingar eftersom vi har bäst djurlagar i världen. Killen: men de efterföljs ju inte. Då hugger Jan Guillou in i samtalet och avhyvlar killen och säger att han försöker skicka jobben utomlands och då blir det ju ändå inte bättre, det är bättre att uppfödarna får hålla på som de vill. Det slutade med att Annika fick avsluta allt för att tiden var slut (vilket hon gjorde med ett typiskt jävla fnitter) och Jan Guillou fick sista ordet. Han hummar nöjt och ler och sen bryts inslaget.
1. Som programledare ska man inte ta någons ställning.
2. Som programledare ska man inte ta över någons ställning och börja argumentera mot den andra gästen.
3. Som programledare ska man inte föra fram sina egna ståndpunkter (det är inte därför man har en plats i rutan)
4. Dessutom: är det försvarbart att försvara folk som bryter lagar bara för att det låter jobben vara kvar i Sverige?

Jag Guillou är en mansgris som jag skulle bli glad om jag slapp i fortsättningen, inget mer tv4 morgon för mig.