torsdag, september 15, 2005

yrkesval

I går morse på väg för att hämta bilen (som lagats – igen!) gick jag förbi en mellanstadieskola i närheten. Eftersom det var före åtta så var barnen ute och lekte, pratade, roade sig som de gör. I kanten av fotbollsplan under ett träd stod en ensam kille och kollade oroligt omkring sig. Han gav mig en känsla av att vilja springa fram och krama honom och säga: vilka är det jag ska ge stryk och skälla på? (okej, kanske inte stryk på riktigt, men ni fattar). Det slog mig också att det verkligen är ett bra beslut av mig att inte bli lärare. Jag vet att jag inte skulle orka, att jag skulle ta med jobbet hem och må dåligt. Jag skulle aldrig kunna leva med att barn är så elaka mot varandra, att jag måste upptäcka det och ta tag i det, att jag kanske inte upptäcker allt och inte ser allt. Det kanske är egoistiskt tänkt, men jag tror inte skolan är en plats för mig.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag säger som Oprah: lärare är det bästa som finns. :) Men jag håller med dig, det är nog inte lätt att hålla isär privat och jobb i sådana lägen. Själv har jag också funderat på att bli lärare både en och två gånger...

15 september, 2005 20:20  
Anonymous Anonym said...

A-K, efter att ha varit kollega med gamla lärare i två instämmer jag...de säger att man alltid tar med sig hem och så vidare.
Men gymnasielärare kan du bli, där sker inte så mycket mobbing, inte på det sättet.

Tack så otroligt mycket för samtalet om jobbet, gjorde gott, jag tar det!

Love & Peace

16 september, 2005 08:55  
Blogger crrly said...

Så där tänker jag också. Jag beundrar verkligen lärare, fattar inte hur de orkar.

18 september, 2005 19:51  

Skicka en kommentar

<< Home