fredag, september 16, 2005

jag blir så trött



Det började kanske tidigare, men ända sedan förra söndagen då hennes leende helt plötsligt omringade mig och följde efter mig vart jag än gick/cyklade/åkte bil har det blivit mer och mer tydligt. Jag klarar inte av Linda Skugge. Det värsta är att jag inte helt klart kan sätta fingret på vad det är som jag stör mig så mycket på, och visst har hon gjort en del bra saker också men på sista tiden när jag försöker läsa hennes blogg blir jag bara irriterad.
Jag tror jag stör mig mest på att hon inte vill att barn ska mobbas, men mobbar alla andra hur mycket hon vill (till exempel inlägget där hon var så emot en pappa som såg på Seinfelt när sonen sov). Att hon vill stå på alla tjejers sida, men är så jävla utseendefixerad så jag bara dör (långa haranger om hur hon noppar hår överallt för hon är som en apa, vadå: kan inte tjejer vara apor?). Jag stör mig otroligt på att hon inte kan släppa att alla inte är som hon (spritar toasitsar varje dag) och att hon dessutom inte kan förstå att det hon gör är inte alltid rätt. Det kan vara lika rätt att inte städa så ofta som hon, det kan vara lika rätt att hoppa över blåbären i skogen och baka en paj på frysta bär för att man hellre gör något annat. Vem är det hon lever sitt liv för? Ibland får jag en känsla av att hon gör saker bara för att skriva om dem i bloggen och ge andra dåligt samvete. Jag stör mig också otroligt mycket på att hon ALDRIG skriver om sin man. Vad gör han? Jag får känslan av att hon gör allt hemma och han ingenting. Är det det hon vill att jag ska tro? Om det är så, varför ger hon sig inte på honom i stället och får lite ordning hemma först?

Dessutom: spiken i kistan: I na skriver Linda Skugge om en tvåbarnsmor och vad är den kvinnans namn? Jo, SYLVIA, som Sylvia Plath, kvinnan Linda Skugge inte verkar få nog av. Dessutom har na bestämt sig att de varje vecka, tillsammans med Lindas Sylvia-berättelse har ett helt uppslag som de kallar Sylvia. På Sylvia-uppslaget ska de skriva om lite mer kvinnliga ämnen som alla ändå kan läsa. Jag ser verkligen fram emot vad det kan vara som är så viktiga kvinnliga ämnen.

Det enda som är bra med Sylvias dagbok (som jag är säker på är endast en förtäckt berättelse om Lindas eget liv) är att det finns en man med (som inte gör något för han jobbar mycket borta, precis som Lindas man). Kanske kan jag i den här serien få veta vad hennes man gör (eller inte gör).

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej! Du hade skrivit i Hedgehogs blogg att du skulle på en föreläsning med Elin Ek, vart kan man hitta mer information om den? Om den nu är för allmännheten?
/Agnes

16 september, 2005 15:40  
Anonymous Anonym said...

En fantastisk bloggpost! Man kan verkligen känna vreden i dina ord. Man blir till och med själv förbannad på Linda Skugge. Roligt också att läsa om hur ilskna folk är på denna hycklerska. Om du vill läsa hur andra spyr galla över Linda Skugge så rekomenderar jag gästboken på Johan Johanssons hemsida (http://www.monoform.com/johansson). Jag vet inte om det är ett aktuellt ämne där just nu men om du skriver en rad eller två om den kära Norman-Skugge (visst heter hon så?) så kommer de griniga gubbarna säkert igång.

16 september, 2005 15:42  
Anonymous Anonym said...

Hennes man är musiker och han har bett henne att inte skriva om honom. Jag kan lova att han gör minst lika mycket som henne, har man städmani så har man. Hon vet ju om att det inte är normalt! Jag tror du tar henne på allt för stort allvar. Hon har faktiskt enormt mycket självdistans, vilket man upptäcker om man läser henne. Du skriver för övrigt en bra blogg!

16 september, 2005 16:58  
Blogger Anna-Karin said...

Agnes: Det är medborgarskolan som anordnar föreläsningen som är 6 oktober på Karro. Läs mer här: http://www.medborgarskolan.se/templates/pages/CoursePage.aspx?lid=1880&sgid=14&cid=12365_Gustav08

Oli: Egentligen brukar jag inte vara så emot folk och jag kan inte sätta fingret på vad det är som gör det. Jag tycker hon har rätt i många saker också faktiskt (t.ex när hon skrev att fler killar skulle få sex om de städa lite mer hemma), men just nu är jag inne i någon inte-gilla-period. Hon heter inte Norrman längre, hon tog bort sitt flicknamn för flera år sedan.

Anonym: Jag vet att han är musiker och att han inte vill att hon ska skriva om honom, men jag tycker hon borde förstå att det blir snedvridet när hon aldrig nämner honom. Jag tycker inte att det är att hänga ut någon att till exempelskriva: sen satte jag mig framför datorn och J tog hand om barnen så jag fick vara ifred. Jag har läst rätt mycket av henne, men tycker ofta att hon svamlar.
Tack för bloggkomplimang!

16 september, 2005 18:02  
Anonymous Anonym said...

Hej!
Tack så mycket för hjälpen!

18 september, 2005 11:47  
Blogger crrly said...

Heja dig! Jag kan inte låta bli att läsa hennes blogg men visst stör man sig!

18 september, 2005 19:50  

Skicka en kommentar

<< Home