tisdag, juli 19, 2005

Semestersysslor

Semester gör att jag inte orkar ta mig tid till bloggande eller egentligen någon som helst omvärldsbevakning och kontakt med andra. Tiden går i stället till att må pinsamt dåligt på Martins födelsedagskalas. Att ha Ågren över att behöva ligga inne i en sommarstuga och sova med en fläkt rakt i ansiktet för att jag druckit för mycket sprit. Att skämmas i hjäl när mormorn och morfarn äter grillad kyckling och pastasallad och mormortårta i platsmöblen några meter från sjön och jag inte orkar eller kan vara med.

Tiden går också åt att läsa dåliga deckare, eller en dålig deckare. Jag är ledsen Camilla Läckberg, men jag hade faktiskt riktigt höga förväntningar på Isprinsessan. Det är säkert inte Camillas fel att bilden på framsidan inte alls överrenstämmer med det som står i boken, men det drar ner betyget rätt mycket. Och det finns inga sexpack med stark öl i Sverige och framförallt heter det inte arrestera. Jag vet inte varför, historien fick mig att läsa vidare, det var rätt okej när jag väl kom in i boken, men detaljerna som bryter illusionen drar faktiskt ner. Jag trodde de hade korrekturläsare på bokförlagen, men precis som i dagstidningsvärlden har de väl dragit ner på dem där också. Varför är det så fel att vilja ha ett bra och korrekt språk, varför är man ute om man bryr sig? Varför är språkliberalism så stark nu?

Tiden går också till att sitta nära 12 timmar på auktion för en 12 böcker stor volym Selma Lagerlöf, i läderband med guldkant. Men jag fick den till slut. 250 kronor för 12 knappt lästa Selma-böcker vackert inbundna, det är ingenting! Auktionen resulterade också i ett nytt femtiotals-mosaik-soffbord (50 kronor), femtiotalstidningställ (50 kronor), en kanna och en såskanna från Rörstrands Filippa (175 kronor), salladsbestick i teak och drinkpinnar i glas (75 kronor) och till sist, som ett arv från Baltikumresan, två ölstop i keramik (50 kronor). Det är fina grejer och många fynd, men det krävde också nära 12 timmar.

I dag är det mulet, jag ska cykla in till Karlstad med Lovisa och äta lunch. Två dagar har varit med fint väder och jag har på ett sätt kastat bort dem. Jag får bada när det är mulet.