måndag, mars 20, 2006

jag hör bara skriken

Trots att jag är schlagerfantast och har sett alla deltävlingar, lyssnat och kollat på låtarna igen på svt.se, laddat ner finalbidragen och lagt in dem i i-poden och diskuterat festivalen under antalet timmar på msn med andra har jag inte skrivit någonting om den i bloggen. Konstigt!
I alla fall: jag hade höga förväntningar på Carola inför deltävlingen förra veckan och hon gjorde mig inte besviken. Framträdandet då slog bara till, det var jättebra, låten var bra, det var schlager, det var allt. Men, genom veckan har det lyst igenom. Jag må ha gillat Carola när jag var liten, och Fångad av en stormvind är fortfarande en underbar schlager (med världens bästa tonartshöjning) och Evighet är bra, på sitt sätt. Men det funkar inte 2006. Dessutom höll jag på att kräkas på Jesustecknet på armen. Jag har inget emot kristna och inget emot Jesus, men ibland blir det bara för mycket. När Carola skriker ut i sticket "Oh, jag älskar dig" kan jag bara höra de inspelade predikanskriken från tiden då hon var med i Livets Ord. Hon är inte med i det nu, men hon är bra på att uttrycka åsikter som jag inte tycker hör hemma i dagens Sverige.
Jag tror vi måste tänka lite strategiskt om vi ska ha en chans i Aten. Som jag ser det nu är den sumpad. Jag hejade på BWO, jag är säker på att den låten skulle funka. Precis som jag tror att Alcazar skulle ha funkat. Det kanske inte är schlagers, men jag tror det är vad Europa vill ha.
Däremot kan jag gå och älska Linda Bengtzings låt för att det var verkligen den allra bästa schlagersen och jag kommer att lyssna på den massa gånger och sjunga karaoke till den, precis som jag göra med Arja Saijonmaas Vad du än trodde så trodde du fel, från förra året. Men man måste nog tänka strategiskt.
I alla fall, än är det inte slut med härligheten. Snart börjar inför ESC, förhoppningsvis med min favorit Tomas Lundin i panelen. Jag har redan hört Norges bidrag (inte bra) och väntar på spänning på att höra Finlands (de skickar ju metallbandet Lordi.. vad tänker de på?). Det roliga har bara börjat.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Nu har jag hörd metalbandet från finland.. de var ju inte så dåliga tycker jag :)

20 mars, 2006 11:52  
Blogger Anna-Karin said...

Hörde du melodifestivallåten eller en annan? Vill också höra.

20 mars, 2006 14:35  

Skicka en kommentar

<< Home