fredag, januari 13, 2006

Poängmani

Det är inte ofta jag går på reklamförslag som man får hem i brevlådan. Jag är av åsikten att det alltid är något lurt med det. Men när jag för några dagar sedan fick erbjudande om att få 4 nummer Må bra för 49 kronor så kunde jag inte motstå. Jag är ju rätt intresserad av hälsa och träning (eller i alla fall så vill jag utge mig för att vara det och jag tror på det själv). Jag skickade in för att få tidningen. När jag gjort det så fick jag tillgång till deras internettjänst. Det är som ett forum på nätet där man kan leta träningskompisar, recept, vänner och även vara med i någon minska i vikt-sajt. Självklart var jag tvungen att se vad det är. Tänkte först att jag bara ska kolla hur mycket jag äter per dag eller något sånt, men jag lovar att jag kommer bli fast i det. Jag vill inte bli fast i det. När jag gick ner med viktväktarna för fem år sedan blev jag helt fast i points, jag såg bara points överallt. Jag har så lätt att bli helt insnöad på saker och ting och göra det till min grej att klara av det. Se hur få poäng jag kan klara av att äta och hur mycket jag kan byta ut för att få så lite poäng som möljigt. Och sedan blir det som en mani. Kan jag hålla det på en bra nivå den här gången, eller ska jag lägga av innan jag blir fast?

Nu ska jag köpa tuggummi och ta tag i eftermiddagen.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hm. det är ett svårt dilemma. Om du vet att du inte kommer att må bra av det så tycker jag att du ska avstå från att gå med. Det finns andra sätt att gå ner i vikt på. Å andra sidan är det ett bra sätt att få koll på vad man äter egentligen, fast jag tror att man kommer långt med en egen matdagbok också. Jag testade Aftonbladets viktklubb en gång och tyckte att det var skönt eftersom all mat är bestämd för en vecka och samma med träning. Man slapp tänka själv :).

16 januari, 2006 22:01  
Blogger Anna-Karin said...

Du har rätt.
Jag tycker inte om att ha saker för hårt bestämda eftersom jag känner mig fast och stressad. Det som irriterar mig mest är när jag måste förbjuda mig saker, det blir lätt så att jag äter väldigt lite, eller mat som ger lite energi (eller poäng) för att inte riskera att ha för lite på kvällen, oftast slutar det med att jag äter för lite då i stället. Inte bra!
Just nu försöker jag använda det mer som en egen dagbok och se vad jag äter egentligen. Jag tycker jag äter bra mat sedan tidigare, men trots att jag tränar har jag inte gått ner. Det här kan vara ett sätt att se var de dolda energikällorna ligger. Kanske har jag inte tänkt på vissa saker. Just nu ser jag det bara som ett riktmärke och det känns bra än så länge.

17 januari, 2006 16:23  

Skicka en kommentar

<< Home