måndag, januari 16, 2006

flådiga gardinuppsättningar

M skrattar då och då åt mig eftersom han tycker att jag har ett konstigt språk. I går var jag och några av arbetskamraterna och överraskade en annan arbetskamrat som fyller 60 år. När jag kom hem skulle jag förklara hur hennes hem såg ut och jag använde mig av ordet flådigt. M höll på att skratta ihjäl sig. Enligt honom är flådigt ett typiskt morfarsord, alltså något som gamla säger. Fast jag tycker nog att huset var flådigt, jag kan inte hitta någon synonym som passar in. Det var liksom lyxigt, fast inte snyggt och vräkigt, men ändå inte. Kommer inte på fler sådana ord just nu, men det händer titt som tätt att han skrattar åt mig och mina ord.
Beror det här på att jag kommer från en liten håla från början?

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Annat ord han säkert skulle skratta åt: fräsigt. :D

17 januari, 2006 10:31  
Blogger Anna-Karin said...

Haha! Men det använder jag faktiskt inte. Ska försöka komma på några fler ord som han reagerat på. Det är lite svårt för för mig är det ju helt vanliga ord.

17 januari, 2006 16:20  
Blogger glamflikka said...

jag brukar säga flödigt när jag menar flådigt. tack för nu kom jag på de rätta ordet :)

19 januari, 2006 08:47  
Blogger glamflikka said...

och så kom jag på en annan sak (så klart), när storesupport ringde mig i fredags om jobb och jag var bakis sa jag bara "nä jag kan inte, jag är så tjock idag"

(jag mena ju tjockskallig = inte på banan-bakis)

19 januari, 2006 08:49  

Skicka en kommentar

<< Home